Skip to main content

Trender inom E-handel 2020

Shopping via Google och sociala medier

Allt fler e-handlare satsar på att Google Shopping där man betalar för att få sin produkt synlig med bild och pris bredvid de organiska sökresultaten och med direktlänk till shoppen. Detsamma gäller sociala medier. Annonsering på Instagram, Facebook, Pinterest och TikTok ökar. Genom att placera sin annons i det vanliga flödet, med direktlänk till utvald produkt i shoppen, ökar många e-handlare sina konverteringar markant. Detta är en enorm intäktskälla för de sociala plattformarna, i julas fick Facebook till och med säga nej till annonsörer - det fanns helt enkelt inte tillräckligt med utrymme i flödet för ingen vill ju se ett flöde med enbart annonser. På Pinterest är idag så mycket som 75% av flödet annonser, och då är annonsering på just Pinterest en relativt ny företeelse. 

 

Returskam

Returer är ett stort problem och en belastning på vår gemensamma miljö. För att komma tillrätta med det har fler aktörer börjat ta betalt för sina returer och en del, till exempel Boozt, har gått så långt att de helt stängt av kunder som de vet utnyttjar returrätten. Det dyker också upp aktörer som har som affärsidé att agera mellanhand för returer. De ger kunden pengarna tillbaka och sedan säljs de oanvända produkterna på egen sajt och vinsten delas med den ursprungliga leverantören. Även transportörerna jobbar på mer hållbara lösningar, bland annat Postnord som inför strategiskt belägna center för returhantering som ska minska antalet totala mil som varorna transporteras.

 

E-handlare blir fysiska 

Stora aktörer som Zalando och Jollyroom nu startar upp fysiska butiker. Det sker av lite olika anledningar men är ändå ett intressant fenomen när i dessa dagar när fokus på digitalisering är så stort.  I Zalandos fall handlar det om Outlets där man säljer av varor som inte är aktuella på nätet längre. För Jollyroom handlar det om att man vill ge kunden möjlighet att känna hur en barnvagn känns att köra, något man ännu inte kan göra digitalt. Det är också vanligt att e-handlare startar pop-up butiker och showrooms där kunder kan komma in och känna på produkter, ta en kaffe och en fota sig mot selfieväggen. Och självklart kan de passa på att beställa hem sina varor direkt från butiken.