Skip to main content

Mazda

För Mazda Sverige, Danmark och Norge har vi utvecklat en unik digital lösning som gör att deras återförsäljare kan presentera bilarna och arbeta på ett smart sätt i ett system som integreras på återförsäljarens egna webbplats. 

image

Mazda Blocks - ett verktyg för återförsäljare

Uppdraget är att bistå Mazda med ett återförsäljarverktyg som ger möjlighet till kommunikation, engagemang och leads. 

När vi gick in i samarbetet hade varje återförsäljare sin "egen Mazda-återförsäljar-webb" som inte användes speciellt flitigt och som innebar att besökarna skickades mellan olika domäner. 

image

Olika återförsäljare - Ett system

Ofta har man, som återförsäljare, 2-3 olika bilvarumärken som man säljer under samma tak och webbplats. Behovet låg i att kunna "äga" hur Mazdas bilmodeller och varumärke presenteras digitalt via återförsäljare på de tre nordiska marknaderna Sverige, Norge och Danmark. Samt att skapa ett system för återförsäljarna som dom enkelt kommer igång med, engagerar de som vill (men inget krav) och ger deras besökare en optimal Mazdaupplevelse.

Vi skapade Mazda Blocks. Ett verktyg som tillåter Mazda att arbeta med allt kommunikativt innehåll (äga hur varumärket presenteras). Som återförsäljare har man möjlighet att arbeta med priser, erbjudanden, leads, etc. Via systemet hämtar återförsäljaren ett script som sen med enkelhet  läggs in på återförsäljarens egna webbplats för att presentera återförsäljarens unika Mazda Blocks.

Mazda uppdaterar lösningen centralt

Mazda ville ha en bättre teknisk lösning samtidigt som de ville öka engagemanget hos återförsäljarna och optimera kundresan. Lösningen vi tog fram fick namnet Mazda Blocks. Genom att återförsäljaren lägger in ett script på sin egen hemsida kan besökaren enkelt bygga ihop sin egen bil och se vad den skulle kosta utan att behöva lämna återförsäljarens sida. Mazda uppdaterar lösningen centralt och återförsäljaren kan ändra visst innehåll och lägga in lokala kampanjer.

Lösningen har inneburit fördelar för alla parter. Mazda har fått  bättre kontroll över hur varumärket kommuniceras, återförsäljarna har fått en smidig lösning att jobba med och potentiella kunder har fått en betydligt snyggare och roligare användarupplevelse.