KVD

Automatisera flödet för Personbilsförsäljning samt öka konvertering.

Uppdraget bestod av att öka konverteringsgrad och optimera användarupplevelsen i den process en privatperson går igenom vid försäljning av sin bil på kvd.se. Denna process innefattar i korthet  intresseanmälan, signerande av avtal (digitalt), boka tid för inlämning/upphämtning och flödet till information till säljaren att var bilen befinner sig, när den är såld och när pengarna är på kundens konto. 

Initialt genomförde Understandit användaretester av det gamla flödet för att identifiera behovet hos användaren. Vi genomförde 7 st tester med testledare som resulterade i en presentation av vilket behov användaren hade för att hitta till, förstå vad och genomföra intresseanmälan.

Vi byggde utifrån detta resultat om större delen av flödet (design, kommunikation och funktion). Det resulterade även i att Understandit levererade design, funktion och kommunikation för att besökaren på ett enklare sätt skall ha möjlighet att snabbt hitta intresseanmälan på KVD.se.

Understandit har ett övergripande uppdrag för KVD med expertroller inom områden som Digitalstrategi, UX, Design, teknikutveckling samt integrering med affärssystem. Understandit levererar på olika sätt inom dessa områden, allt från att driva och genomföra Workshops, agera bollplank till att suppotta intern IT avdelning.

Fantastiska resultat

Uppdraget har resulterat i att merparten av alla inkommande privatbilsaffärer går helt automatiskt i det utvecklade flödet. Detta är ett fantastiskt resultat på kort tid och mer än KVD hade vågat hoppas på.

 

Uppdragsgivare

KVD

Uppdrag

Strategi
UX-expertis
Design
Frontend-utv
Backend-utv

Webbplats 

www.kvd.se/saljbilen